Standardy ochrony małoletnich
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE DLA MAŁOLETNICH
Naczelną zasadą funkcjonowania activity baru Zagrywki jest działanie zapewniające dobro małoletnich oraz uwzględniające ich najlepsze interesy. Wszystkie osoby zatrudnione w activity Barze Zagrywki traktują dzieci z szacunkiem oraz uwzględniając ich potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec dzieci przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownicy Zagrywek realizują cele związane z ochroną małoletnich w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.
Dziecko (małoletni) – każda osoba do ukończenia 18 roku życia;
Jesteś osobą małoletnią, oto najważniejsze zasady bezpiecznych relacji z pracownikami oraz innymi dziećmi, obowiązujące w activity barze Zagrywki.
§ 1 Zasady bezpiecznych relacji personelu Zagrywek z małoletnimi
1. Pracownicy Zagrywek powinni przestrzegać poniższych reguł w kontaktach z małoletnimi:
a) podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników Zagrywek jest działanie dla dobra małoletniego i w jego interesie. Pracownicy traktują małoletniego z szacunkiem, z uwzględnieniem jego godności i potrzeb. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec małoletniego w jakiejkolwiek formie;
b) zasady bezpiecznych relacji pracowników z małoletnimi obowiązują wszystkich
pracowników, zleceniobiorców, stażystów i wolontariuszy, bez względu na stosunek
prawny łączący z Zagrywkami.
c) znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.
2. Pracownik Zagrywek zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z małoletnimi i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec małoletniego są odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych małoletnich.
3. Pracownik Zagrywek w kontakcie z małoletnimi:
a) odnosi się do nich z szacunkiem;
b) wysłuchuje ich i stara się udzielać im odpowiedzi dostosowanej do sytuacji i ich wieku;
c) nie zawstydza małoletniego, nie lekceważy, nie upokarza i nie obraża;
d) nie krzyczy, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie);
e) nie ujawnia drażliwych informacji o małoletnim osobom do tego nieuprawnionym, dotyczy to również ujawniania jego wizerunku.
4. Decyzje dotyczące małoletniego powinny brać pod uwagę bezpieczeństwo pozostałych
małoletnich.
5. Małoletni ma prawo do prywatności, odstąpienie od zasad poufności każdorazowo musi być uzasadnione.
6. Pracownik Zagrywek zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądów małoletnich.
7. Pracownik Zagrywek nie może utrwalać wizerunków małoletnich w celach prywatnych, jeżeli opiekun małoletniego nie wyraził na to zgody.
§ 2
1. Pracownik zobowiązany jest do zapewnienia małoletnich, że w sytuacji, kiedy poczują się
niekomfortowo otrzymają stosowną pomoc, zgodną z instrukcją jej udzielania.
2. W przypadku, kiedy pracownik zauważy niepokojące zachowanie lub sytuację, zobowiązany jest postępować zgodnie z zasadami i procedurami podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego opisanymi w rozdziale III.
3. W przypadku spraw, w których występuje podejrzenie o nieprzestrzeganiu Standardów, do poinformowania Kierownika Zagrywek.
§ 3 Katalog zachowań zabronionych
1. Każde przemocowe zachowanie wobec małoletniego jest niedozwolone.
2. Pracownik Zagrywek nie może małoletniego popychać, bić, szturchać, itp.
3. Pracownikowi nie wolno dotykać małoletniego w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany.
4. Pracownikowi Zagrywek nie wolno zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
5. Pracownikom nie wolno nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i
pornograficznych bez względu na ich formę.
6. Pracownikom nie wolno proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji.
7. Kontakt fizyczny z małoletnim nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z
jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
8. W uzasadnionych przypadkach dopuszczalny jest kontakt fizyczny pracownika z małoletnim.
Do sytuacji takich zaliczyć można:
a) pomoc małoletniemu w przypadku urazu, bądź w celu zapobiegnięciu sytuacji zagrażającej jego zdrowiu;
b) kontakt przy pokazywaniu bądź instruowaniu w jaki sposób korzystać z aktywności baru
Zagrywki;
c) pomoc małoletniemu niepełnosprawnemu w poruszaniu się po Zagrywkach;
d) pomoc małoletniemu niepełnosprawnemu w spożywaniu posiłków;
9. Pracownik, który ma świadomość, iż małoletni doznał jakiejś krzywdy np. znęcania
fizycznego, psychicznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do
zachowania szczególnej ostrożności w kontaktach z małoletnim, wykazując zrozumienie i
wyczucie.
10. Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, pracownik Zagrywek powinien zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych. Może też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
11. Wszyscy pracownicy Zagrywek powinni szanować wkład dzieci w podejmowane działania, jak również traktować równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną,
sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd. Należy unikać faworyzowania dzieci.
§ 4
1. Kontakt z małoletnimi poza godzinami pracy jest co do zasady zabroniony, spotkania z
małoletnim lub też jego opiekunem powinny odbywać się na terenie Zagrywek.
2. W przypadku, gdy pracownika łączą z małoletnim lub jego opiekunem relacje rodzinne lub towarzyskie, zobowiązany on jest do zachowania pełnej poufności, w szczególności do
utrzymania w tajemnicy spraw dotyczących innych małoletnich, opiekunów i pracowników.
§ 5 Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, w tym zachowania niedozwolone
1. Małoletni traktują się nawzajem z szacunkiem oraz uwzględniają we wzajemnych kontaktach swoją godność i potrzeby.
2. Wszystkie działania podejmowane przez Pracowników Zagrywek zmierzają do budowania między Użytkownikami (małoletnimi) prawidłowych relacji interpersonalnych.
3. Zachowaniami niedozwolonymi w relacjach między małoletnimi są:
a) jakiekolwiek zachowania agresywne, w tym agresja słowna i czynna,
b) naruszanie nietykalności cielesnej,
c) zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie drugiej osoby,
d) hejtowanie i jakiekolwiek naruszanie dobra osobistego w sieci.
e) Ujawnianie drażliwych informacji o rówieśnikach, jeśli takie posiada, osobom do tego
nieuprawnionym
4. W sytuacji konfliktu z rówieśnikami, Użytkownik (małoletni) nie rozwiązuje go sam. Zwraca się z prośbą do Pracownika Zagrywek o pomoc w rozwiązaniu konfliktu.
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
Preambuła
Naczelną zasadą funkcjonowania activity baru Zagrywki jest działanie zapewniające dobro małoletnich oraz uwzględniające ich najlepsze interesy. Wszystkie osoby zatrudnione w activity Barze Zagrywki traktują dzieci z szacunkiem oraz uwzględniając ich potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec dzieci przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownicy Zagrywek realizują cele związane z ochroną małoletnich w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.
Dziecko – każda osoba do ukończenia 18 roku życia;
Zagrywki – activity bar prowadzony przez Gravity Park sp. z o.o. świadczący usługi dzieciom w zakresie rozrywki;
Kierownictwo – osoby pełniące funkcję kierownika Zagrywek.
Krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę
dziecka, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbanie.
Pracownik – każda osoba świadcząca pracę bądź usługi na rzecz Zagrywek bez względu na formę zatrudnienia, w tym zleceniobiorca, współpracownik, stażysta, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi.
Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.
Użytkownik – osoba korzystająca z activity baru Zagrywki
Rozdział I – Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a
personelem Zagrywek, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec
małoletnich.
§ 1
1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie pracowników Zagrywek do stosowania
standardów ochrony małoletnich jest kierownik.
2. Kierownik zapoznaje pracowników ze Standardami Ochrony Małoletnich oraz odbiera od
każdego zatrudnionego pracownika oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami
Ochrony Małoletnich, obowiązującymi w activity barze Zagrywki. Wzór oświadczenia
pracownika został określony w załączniku nr 1 do niniejszego dokumentu.
3. Pracownicy nowo zatrudnieni w Zagrywkach są zapoznawani ze standardami w
pierwszym tygodniu pracy i w tym czasie jest od nich odbierane oświadczenie, o którym
mowa w ust. 2.
§2 Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników
1. Procedura związana z zatrudnieniem pracownika wygląda w następujący sposób:
a) Kierownik Zagrywek, przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed
dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją,
wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi, zobowiązany jest do
uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem
ograniczonym lub Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do
spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15
wydała postanowienie o wpisie w Rejestr;
b) Kierownik Zagrywek od kandydata pobiera informację z Krajowego Rejestru
Karnego o niekaralności;
c) Jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinien
przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa, którego jest
obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej
związanej z kontaktami z małoletnimi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli
prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla wyżej wymienionych
celów;
d) Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie
przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas
kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie
wraz z oświadczeniem – załącznik nr. 2, że nie był prawomocnie skazany oraz nie
wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się
takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia
sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu
zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub
określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją,
wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem
duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez
małoletnich, lub z opieką nad nimi;
e) Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się
oświadczenie o następującej treści:
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie
fałszywego oświadczenia.
Wzór oświadczenia o niekaralności stanowi załącznik 2 do niniejszych Standardów.
§ 3 Zasady bezpiecznych relacji personelu Zagrywek z małoletnimi
1. Pracownicy Zagrywek powinni przestrzegać poniższych reguł w kontaktach z
małoletnimi:
a) podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników
Zagrywek jest działanie dla dobra małoletniego i w jego interesie. Pracownicy
traktują małoletniego z szacunkiem, z uwzględnieniem jego godności i potrzeb.
Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec małoletniego w jakiejkolwiek
formie;
b) zasady bezpiecznych relacji pracowników z małoletnimi obowiązują wszystkich
pracowników, zleceniobiorców, stażystów i wolontariuszy, bez względu na stosunek
prawny łączący z Zagrywkami.
c) znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia,
którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.
2. Pracownik Zagrywek zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z
małoletnimi i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie
wobec małoletniego są odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe
wobec innych małoletnich.
3. Pracownik Zagrywek w kontakcie z małoletnimi:
a) odnosi się do nich z szacunkiem;
b) wysłuchuje ich i stara się udzielać im odpowiedzi dostosowanej do sytuacji i ich
wieku;
c) nie zawstydza małoletniego, nie lekceważy, nie upokarza i nie obraża;
d) nie krzyczy, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie);
e) nie ujawnia drażliwych informacji o małoletnim osobom do tego nieuprawnionym,
dotyczy to również ujawniania jego wizerunku.
4. Decyzje dotyczące małoletniego powinny brać pod uwagę bezpieczeństwo pozostałych
małoletnich.
5. Małoletni ma prawo do prywatności, odstąpienie od zasad poufności każdorazowo musi
być uzasadnione.
6. Pracownik Zagrywek zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji
uzyskanych w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia,
potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności,
orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych,
przekonań religijnych lub światopoglądów małoletnich.
7. Pracownik Zagrywek nie może utrwalać wizerunków małoletnich w celach prywatnych,
jeżeli opiekun małoletniego nie wyraził na to zgody.
§ 4
1. Pracownik zobowiązany jest do zapewnienia małoletnich, że w sytuacji, kiedy poczują
się niekomfortowo otrzymają stosowną pomoc, zgodną z instrukcją jej udzielania.
2. W przypadku, kiedy pracownik zauważy niepokojące zachowanie lub sytuację,
zobowiązany jest postępować zgodnie z zasadami i procedurami podejmowania
interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego opisanymi w rozdziale III.
3. W przypadku spraw, w których występuje podejrzenie o nieprzestrzeganiu Standardów,
do poinformowania Kierownika Zagrywek.
§ 5 Katalog zachowań zabronionych
1. Każde przemocowe zachowanie wobec małoletniego jest niedozwolone.
2. Pracownik Zagrywek nie może małoletniego popychać, bić, szturchać, itp.
3. Pracownikowi nie wolno dotykać małoletniego w sposób, który mógłby zostać
nieprawidłowo zinterpretowany.
4. Pracownikowi Zagrywek nie wolno zachowywać się w obecności dzieci w sposób
niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie
obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności
seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej
(zastraszanie, przymuszanie, groźby).
5. Pracownikom nie wolno nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych
lub seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to
także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści
erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
6. Pracownikom nie wolno proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani
nielegalnych substancji.
7. Kontakt fizyczny z małoletnim nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się
z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
8. W uzasadnionych przypadkach dopuszczalny jest kontakt fizyczny pracownika z
małoletnim. Do sytuacji takich zaliczyć można:
a) pomoc małoletniemu w przypadku urazu, bądź w celu zapobiegnięciu sytuacji
zagrażającej jego zdrowiu;
b) kontakt przy pokazywaniu bądź instruowaniu w jaki sposób korzystać z aktywności
baru Zagrywki;
c) pomoc małoletniemu niepełnosprawnemu w poruszaniu się po Zagrywkach;
d) pomoc małoletniemu niepełnosprawnemu w spożywaniu posiłków;
9. Pracownik, który ma świadomość, iż małoletni doznał jakiejś krzywdy np. znęcania
fizycznego, psychicznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do
zachowania szczególnej ostrożności w kontaktach z małoletnim, wykazując zrozumienie i wyczucie.
10. Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, pracownik
Zagrywek powinien zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w
zasięgu wzroku innych. Może też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas
takiej rozmowy.
11. Wszyscy pracownicy Zagrywek powinni szanować wkład dzieci w podejmowane
działania, jak również traktować równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną,
sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i
światopogląd. Należy unikać faworyzowania dzieci.
§ 6
1. Kontakt z małoletnimi poza godzinami pracy jest co do zasady zabroniony, spotkania z
małoletnim lub też jego opiekunem powinny odbywać się na terenie Zagrywek.
2. W przypadku, gdy pracownika łączą z małoletnim lub jego opiekunem relacje rodzinne
lub towarzyskie, zobowiązany on jest do zachowania pełnej poufności, w szczególności
do utrzymania w tajemnicy spraw dotyczących innych małoletnich, opiekunów i
pracowników.
Rozdział II – Zasady bezpiecznych relacji dziecko – dziecko
§ 7 Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, w tym zachowania niedozwolone
1. Małoletni traktują się nawzajem z szacunkiem oraz uwzględniają we wzajemnych
kontaktach swoją godność i potrzeby.
2. Wszystkie działania podejmowane przez Pracowników Zagrywek zmierzają do
budowania między Użytkownikami (małoletnimi) prawidłowych relacji
interpersonalnych.
3. Zachowaniami niedozwolonymi w relacjach między małoletnimi są:
a) jakiekolwiek zachowania agresywne, w tym agresja słowna i czynna,
b) naruszanie nietykalności cielesnej,
c) zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie drugiej osoby,
d) hejtowanie i jakiekolwiek naruszanie dobra osobistego w sieci.
e) Ujawnianie drażliwych informacji o rówieśnikach, jeśli takie posiada, osobom do
tego nieuprawnionym
4. W sytuacji konfliktu z rówieśnikami, Użytkownik (małoletni) nie rozwiązuje go sam.
Zwraca się z prośbą do Pracownika Zagrywek o pomoc w rozwiązaniu konfliktu.
Rozdział III – Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia
krzywdzenia małoletniego
§ 8
1. W przypadku podjęcia przez pracownika Zagrywek podejrzenia, że małoletni jest
krzywdzony, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania
uzyskanej informacji kierownikowi Zagrywek – wzór notatki potwierdzającej
zaobserwowanie sytuacji stanowi załącznik nr. 3
2. W każdym przypadku stwierdzenia krzywdzenia małoletniego Pracownik powinien
niezwłocznie zadbać o jego bezpieczeństwo i odseparować go od osoby podejrzanej o
krzywdzenie,
§ 9.
1. Kierownik Zagrywek wzywa opiekunów małoletniego, którego krzywdzenie podejrzewa
oraz informuje ich o podejrzeniu krzywdzenia. Powyższa procedura nie obejmuje
sytuacji, gdy zachodzi obawa, że za krzywdzeniem dziecka mogą stać jego
opiekunowie.
2. Pracownik Zagrywek powinien sporządzić opis sytuacji małoletniego, którą
zaobserwował w związku z podejrzeniami krzywdzenia małoletniego.
3. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie małoletniego, a
podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów
małoletniego na piśmie.
§ 10
1. W bardziej skomplikowanych i poważnych przypadkach (dotyczących wykorzystania
seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego) kierownik Zagrywek
informuje opiekunów o obowiązku Zagrywek, zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia
małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek
pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura
„Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i
skorelowanej z nim interwencji).
2. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie
poprzedzającym.
§ 11
1. W przypadku gdy pracownik Zagrywek nabędzie podejrzenie co do krzywdzenia którego
małoletni mogą doświadczać od swoich opiekunów, zgłasza niezwłocznie do kierownika
Zagrywek taki przypadek.
2. Kierownik po zapoznaniu się z każdym przypadkiem rozważy podjęcie działań w postaci
zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji
(prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący
zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty”)
§ 12
1. W przypadku gdy pracownik Zagrywek nabędzie podejrzenie co do krzywdzenia którego
małoletni mogą doświadczać od innych małoletnich, zgłasza niezwłocznie do kierownika
Zagrywek taki przypadek
2. Kierownik Zagrywek wzywa opiekunów małoletniego, którego krzywdzenie podejrzewa
oraz informuje ich o podejrzeniu krzywdzenia oraz wzywa opiekunów małoletniego
będącego sprawcą przemocy, informując ich o nieprawidłowym zachowaniu dziecka.
3. W zależności od skali zdarzenia kierownik Zagrywek rozważy podjęcie działań w postaci
zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji
(prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej)
§13
1. Każdy ujawniony lub zgłoszony incydent lub zdarzenie zagrażające dobru małoletniego,
z którego została sporządzona notatka przez Pracownika Zagrywek, zostają
odnotowane w księdze zdarzeń zagrażających dobru małoletniemu – załącznik nr. 4, a
notatka trafia do dokumentacji zdarzeń zagrażających dobru małoletnich.
Rozdział IV – Zasady aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich
§ 14
1. Kierownik Zagrywek wyznacza osobę odpowiedzialną za monitorowanie realizacji
niniejszych standardów ochrony małoletnich.
2. Osoba, o której mowa w ust. 1 jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji
standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia przyjętych procedur oraz za
proponowanie zmian i aktualizowanie standardów.
3. Osoba, o której mowa w ust.1., przeprowadza wśród pracowników Zagrywek raz na
dwa lata ankietę monitorującą poziom realizacji standardów.
4. W ankiecie pracownicy Zagrywek mają możliwość proponowania zmian i aktualizowania
standardów oraz wskazywać ewentualne zauważone naruszenia w zakresie stosowania
niniejszych standardów w activity barze Zagrywki.
5. Możliwość taką mają również w każdym momencie poprzez bezpośrednie zgłoszenie
Kierownikowi Zagrywek.
§ 15
1. Osoba odpowiedzialna za aktualizację Standardów Ochrony Małoletnich na podstawie
przeprowadzonych ankiet oraz obserwacji i rozmów dokonuje oceny standardów w celu
zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi
przepisami.
2. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy pisemnie udokumentować.
3. Na podstawie sformułowanych wniosków opracowania Kierownik Zagrywek
wprowadza do standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom Zagrywek
nowe brzmienie Standardów ochrony małoletnich.
Rozdział V – Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub
faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich
stosowania
§ 16
1. Dokumentacja składająca się na Standardy Ochrony Małoletnich jest udostępniana
rodzicom oraz opiekunom prawnym na stronie Internetowej activity baru Zagrywki.
2. Rodzice/opiekunowie prawni małoletnich są informowani o adresie strony
internetowej Zagrywek. Standardy Ochrony Małoletnich są również dostępne na
terenie activity baru Zagrywki.
3. Obowiązkiem rodziców/opiekunów prawnych jest zapoznanie się ze standardami i
wynikającymi z nich zasadami ochrony małoletnich.
§ 17
1. Dokumentacja składająca się na standardy ochrony małoletnich jest udostępniana
Użytkownikom na stronie internetowej Zagrywek. Udostępniane są również
Standardy w skróconej wersji przygotowanej dla małoletnich.
2. Standardy ochrony małoletnich są dostępne dla Użytkowników również na terenie activity baru Zagrywki.
3. Obowiązkiem małoletnich Użytkowników Zagrywek jest zapoznanie się ze
standardami i wynikającymi z nich zasadami ochrony małoletnich
Rozdział VI – Korzystanie z Internetu
§ 18
1. Zasady używania telefonów komórkowych i urządzeń elektronicznych z dostępem do
sieci Internet na terenie Zagrywek służą m.in. ochronie dzieci przed treściami
szkodliwymi i zagrożeniami w Internecie oraz utrwalonymi w innej formie.
2. Użytkownicy przebywający na terenie zagrywek mają zapewniony dostęp do sieci WI-
FI;
3. Sieć WI – FI jest zabezpieczona poprzez oprogramowanie stanowiące podstawowe
zabezpieczenie sieci tj. firewall.
4. Za zabezpieczenie urządzeń prywatnych podłączanych do sieci bezprzewodowej
udostępnionej w Zagrywkach odpowiadają ich właściciele.
5. Zagrywki podejmują działania zabezpieczające małoletnich przed dostępem do treści,
które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności
przeznaczonych dla użytkowników powyżej 18 roku życia.
Rozdział VII – Zasady ustalenia planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdy
§ 19
1. W przypadku ujawnienia przypadku krzywdzenia małoletniego, Kierownik Zagrywek
przekazuje pokrzywdzonemu oraz jego opiekunom prawnym listę miejsc oraz instytucji
mogących udzielić bardziej kompleksowej pomocy z uwagi na zaistniałe zdarzenie, tj.:
a) całodobowy telefon zaufania dla dzieci – 116 111;
b) bezpłatny ogólnopolski telefon wsparcia – 116 123 – od poniedziałku do piątku w
godzinach od 14.00 do 22.00 w ramach, którego udzielana jest następująca
pomoc:
• prowadzenie telefonicznych konsultacji dla osób potrzebujących wsparcia w
sytuacjach kryzysowych;
• rozwijanie i udostępnianie systemu skierowania osób korzystających z pomocy
telefonicznej do lokalnie działających specjalistów i instytucji wspierających w
celu kontynuacji pomocy;
• prowadzenie internetowych działań informacyjnych i edukacyjnych
wspierających interwencje kryzysowe.
c) Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – Centrum Pomocy Dzieciom w Warszawie, ul.
Przybyszewskiego 20/24, 01-849 Warszawa
Załączniki:
1. oświadczenie pracownika o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich
2. oświadczenie pracownika o niekaralności
3. wzór notatki ze zdarzenia zagrażającego dobru dziecka
4. księga zdarzeń zagrażających dobru dziecka