Standardy ochrony małoletnich

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH wprowadzone w Zagrywki – Activity Bar
§ 1

W niniejszych Standardach Ochrony Małoletniego stosuje się terminy i definicje o następującym
znaczeniu:
1. Spółka – należy przez to rozumieć Absolut sp. z o.o.
2. Pracownik – osoba zatrudniona przez Spółkę na podstawie umowy o pracę lub umowy
zlecenia.
3. Małoletni – każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
4. Opiekun małoletniego – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego
rodzic, opiekun prawny lub rodzic zastępczy.
5. Przedstawiciel ustawowy – należy przez to rozumieć rodzica bądź opiekuna
posiadającego pełnię władzy rodzicielskiej lub opiekuna prawnego (osobę reprezentującą
dziecko, ustanowioną przez sąd, w sytuacji, gdy rodzicom nie przysługuje władza
rodzicielska lub gdy rodzice nie żyją).
6. Zgodza opiekuna małoletniego – zgoda co najmniej jednego z rodziców dziecka, a w
przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka decyzję o wyrażeniu zgody
podejmuje sąd rodzinny
7. Krzywdzenie małoletniego – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na
szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Spółki, lub zagrożenie
dobra dziecka, w tym poprzez jego zaniedbywanie lub zaniechanie realizacji ciążącego
obowiązku
8. Dane osobowe małoletniego – należy przez to rozumieć wszelkie informacje
umożliwiające identyfikację osoby małoletniej korzystającej z usług Zagrywki – Activity bar.
9. Koordynator ds. SOM – należy przez to rozumieć wyznaczonego Pracownika
sprawującego nadzór nad realizacją niniejszych Standardów.

1. ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI MIĘDZY MAŁOLETNIM A PRACOWNIKAMI

§ 1

1. Zasady ujęte w niniejszym dokumencie obowiązują wszystkie osoby zatrudniane przez
Spółkę, bez względu na podstawę zatrudnienia. Zasady obowiązują również osoby
odbywające praktyki, wolontariuszy lub osoby fizyczne i osoby prawne współpracujące ze
Spółką na podstawie odrębnych umów (np. osoby organizujące zajęcia sportowe, imprezy
lub eventy w miejscu prowadzenia przez Spółkę jej działalności gospodarczej).
2. Pracownicy Spółki potwierdzają zapoznanie się ze standardami ochrony małoletnich na
oświadczeniu.
3. Nowi pracownicy Spółki są niezwłocznie zapoznawani ze standardami, nie później jednak
niż w pierwszym tygodniu pracy.
4. Spółka stosuje zasady bezpiecznej rekrutacji zgodnie z wymogami wynikającymi z
powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności poprzez sprawdzenie w
odpowiednich rejestrach karalności osób, które będą mieć kontakt z małoletnimi w ramach
wykonywania zadań służbowych tj.:
1) przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej
działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem małoletnich lub z
opieką nad nimi, uzyskiwane są informacje, czy dane tej osoby są zamieszczone w
Rejestrze z dostępem ograniczonym lub Rejestrze osób, w stosunku do których
Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu
małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr;
2) od kandydata pobierane są informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności;
3) jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinien przedłożyć
również informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do
celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi,
bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania
informacji dla wyżej wymienionych celów;

4) od kandydata pobiera się oświadczenie o państwie/państwach (innych niż
Rzeczypospolita Polska), w których zamieszkiwał w ostatnich 20 latach pod rygorem
odpowiedzialności karnej;
5) jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie
przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas
kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie
wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego
innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych,
oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego
organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych
stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności,
związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad
psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych
zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi;
6) pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się
oświadczenie o następującej treści: „Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za
złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o
odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”
5. Wzór oświadczenia o niekaralności oraz zobowiązanie do stosowania niniejszych Standardów
Ochrony Małoletnich stanowi załącznik 1 do niniejszych Standardów.

§ 2

1. Zasady bezpiecznych relacji pracowników Spółki z małoletnimi:
a) podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników jest
działanie dla dobra małoletniego i w jego interesie. Pracownik traktuje wszystkich z
szacunkiem oraz uwzględnia godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie
przemocy fizycznej lub psychicznej wobec małoletnich w jakiejkolwiek formie;
b) zasady bezpiecznych relacji personelu z małoletnimi obowiązują wszystkich
pracowników, stażystów, praktykantów i wolontariuszy;
c) znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia.
2. Pracownik zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z małoletnimi i
każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie jest odpowiednie
do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych osób.
3. Nie wolno zachowywać się w obecności małoletnich w sposób niestosowny. Zakazuje się
używania wobec małoletnich wulgarnych słów, gestów, żartów, czynienia obraźliwych uwag,
nawiązywania w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej lub
wykorzystywanieawobec małoletniego relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie,
przymuszanie, groźby).
4. Pracownik w kontakcie z małoletnimi:
a) odnosi się do małoletniego z szacunkiem;
b) wysłuchuje małoletnich i stara się udzielać im odpowiedzi dostosowanej do sytuacji i ich
wieku;
c) nie zawstydza, nie lekceważy, nie upokarza i nie obraża małoletniego,
d) nie krzyczy, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie, udzielanie
instrukcji uzasadnionych okolicznościami);
e) nie ujawnia drażliwych informacji o małoletnim osobom do tego nieuprawnionym,
dotyczy to również ujawniania jego wizerunku.
4. Obowiązuje zasada równości traktowania małoletnich, bez względu na ich płeć, orientację
seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, religijny, kulturowy,
światopogląd.
5. Pracownik zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku z
pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących małoletnich.
4. Małoletni ma prawo do prywatności, odstąpienie od tej zasady poufności każdorazowo musi
być uzasadnione obiektywnie uzasadnionymi okolicznościami lub obowiązującymi
przepisami prawa.
5. Pracownik nie może utrwalać wizerunków małoletnich w celach prywatnych, również
zawodowych, jeżeli opiekun małoletniego nie wyraził na to zgody.

§ 3

1. Każde zachowanie noszące znamiona przemocy (zarówno fizycznej jak i psychicznej) wobec
małoletniego jest niedozwolone. Obejmuje to między innymi zachowania polegające na
popychaniu, uderzaniu, szturchaniu, wyzywaniu, ubliżaniu lub inne, podobne zachowania o
podobnym charakterze.
2. Pracownikowi nie wolno dotykać małoletniego w sposób, który mógłby zostać
nieprawidłowo zinterpretowany.
3. Kontakt fizyczny pracownika z małoletnim jest co do zasady niedozwolony. Wyjątkiem są
sytuacje kiedy kontakt taki jest uzasadniony okolicznościami oraz nie prowadzi do
krzywdzenia małoletniego –np. pokazanie prawidłowości układu ciała w trakcie ćwiczeń,
udzielenie pierwszej pomocy, inne sytuacje zagrożenia życia/zdrowia małoletniego. Należy w
związku z tym przestrzegać następujących zasad:
1) nie wolno bić, popychać, szturchać ani w jakikolwiek inny sposób naruszać integralności
fizycznej małoletniego,
2) nie wolno dotykać małoletniego w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity
bądź niestosowny,
3) nie wolno łaskotać, udawać walki z małoletnimi czy prowadzić brutalnych zabaw
fizycznych,
4) kontakt fizyczny z małoletnim nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać
się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy,
5) w sytuacjach wymagających udzielenia małoletniemu pomocy, należy unikać kontaktów
innych niż niezbędne do udzielenia pomocy.
4. Zabronione jest nawiązywanie z małoletnim jakichkolwiek relacji romantycznych lub
seksualnych, czy składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Dotyczy to także
seksualnych komentarzy, żartów gestów, udostępniania małoletnim treści erotycznych i
pornograficznych bez względu na formę.
5. Zabronione jest proponowanie małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych, e-papierosów,
napojów energetycznych, nielegalnych substancji, jak również używanie ich w obecności
małoletnich.
6. Pracownik, który ma świadomość, iż małoletni doznał jakiejś krzywdy np. znęcania
fizycznego, psychicznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania
szczególnej ostrożności w kontaktach z małoletnim, wykazując zrozumienie i wyczucie.
7. Należy unikać sytuacji pozostawania pracownika z małoletnim sam na sam w
pomieszczeniach nieobjętych monitoringiem, chyba że jest to uzasadnione szczególnymi
okolicznościami (np. zagrożenie życia/zdrowia małoletniego).

§ 5

1. Kontakt poza godzinami pracy z małoletnimi jest co do zasady zabroniony.
2. Nie wolno zapraszać małoletnich do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi
poza godzinami pracy. Dotyczy to także kontaktów z małoletnimi poprzez wszelkie prywatne
kanały komunikacji.
3. Spotkania z małoletnim lub też jego opiekunem powinny odbywać się na terenie Spółki. W
przypadku konieczność kontaktu z małoletnim, opiekunem poza godzinami pracy, należy
skorzystać z telefonu służbowego lub służbowego adresu e-mail.
4. W przypadku konieczności kontaktu pracownika z małoletnim lub jego opiekunem poza
godzinami pracy Spółki, zobowiązany jest poinformowanie o tym fakcie Osobę
odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich.
5. W przypadku, gdy pracownika łączą z małoletnim lub jego opiekunem relacje rodzinne lub
towarzyskie, zobowiązany zobowiązany on jest do zachowania pełnej poufności, w
szczególności do utrzymania w tajemnicy spraw dotyczących innych małoletnich, opiekunów
i pracowników.

2. ZASADY PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA MAŁOLETNIEGO
§ 1

1. W przypadku krzywdzenia małoletniego na terenie obiektów należących do Spółki lub przez
nią zarządzanych lub podejrzenia takiego krzywdzenia, każda osoba będąca świadkiem
krzywdzenia lub mająca podejrzenie krzywdzenia (w tym osoba małoletnia), powinna zgłosić
tę okoliczność pracownikowi Spółki (np. trenerowi, animatorce, pracownikowi recepcji).

Osoba, która otrzyma informacje o zdarzeniu zagrażającemu małoletniemu zachowuje je w
bezwzględnej tajemnicy i przekazuje je jedynie osobie odpowiedzialnej za przyjmowanie
zgłoszeń (Koordynator ds. SOM).
2. W przypadku, gdy pracownik zauważy ( lub zostanie poinformowany przez osobę trzecią) na
terenie obiektów należących do Spółki lub przez nią zarządzanych jakiekolwiek zachowanie
innej osoby noszące znamiona krzywdzenia małoletniego, ma obowiązek w podjąć
działania zmierzające do wyeliminowania takich zachowań, w szczególności przez
zwrócenie uwagi osobie dopuszczającej się tych zachowań oraz niezwłocznie zawiadomić o
sytuacji swojego przełożonego. Menager danego Parku, w porozumieniu zarządem Spółki,
podejmuje decyzję, czy konieczne jest wezwanie Policji. Pracownik, który był świadkiem
zdarzenia sporządza notatkę służbową (pisemną lub e-mail) zawierającą opis sytuacji i
przekazuje ją Koordynatorowi ds. SOM, który następnie kontaktuje się z zarządem Spółki.
3. W przypadku powzięcia przez pracownika podejrzenia, że doszło do krzywdzenia
małoletniego lub zgłoszenia takiej okoliczności przez małoletniego, opiekuna prawnego
małoletniego lub przez osobę trzecią, pracownik ma obowiązek: zawiadomić niezwłocznie o
zaistniałej sytuacji Koordynatora ds. SOM. Koordynator ds. SOM w porozumieniu z
Zarządem podejmuje decyzję, czy konieczne jest wezwanie Policji. Pracownik sporządza
następnie notatkę służbową (pisemną lub e-mail) zawierającą opis sytuacji.
4. W przypadku zdarzeń na terenie obiektów wymagających natychmiastowej reakcji, w
szczególności, zagrożenia życia małoletniego lub grożącego mu ciężkiego uszczerbku na
zdrowiu, pracownik będący świadkiem zdarzenia natychmiast powiadamia odpowiednie
służby dzwoniąc pod nr 112 (policja, pogotowie) a następnie zawiadamia o tym swojego
przełożonego i sporządza notatkę służbową.
5. W przypadku, gdy doszło do krzywdzenia małoletniego, Koordynator ds. SOM podejmuje
decyzję o poinformowaniu o tym opiekuna prawnego małoletniego, a w razie konieczności
także o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej
instytucji (tj. złożenia zawiadomienia do odpowiednich organów ścigania, do sądu rodzinno-
opiekuńczego lub najbliższy ośrodek pomocy społecznej).
6. Jeśli interwencja dotyczy czynu zabronionego, Koordynator ds. SOM informuje o tym fakcie
zarząd Spółki, który następnie składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia
przestępstwa do odpowiednich organów ścigania, do sądu rodzinno-opiekuńczego lub
najbliższy ośrodek pomocy społecznej
7. Z przebiegu każdej interwencji sporządza się notatkę , którą następnie załącza się do
rejestru interwencji prowadzonego przez Spółkę. Wzór notatki stanowi Załącznik nr 2 do
niniejszego dokumentu.
8. Wzór rejestru interwencji stanowi Załącznik nr 3 do niniejszego regulaminu.

§ 2

1. W przypadku, gdy zauważono krzywdzenie małoletniego przez opiekuna prawnego
Koordynator ds. SOM podejmuje starania celem wyjaśnienia sytuacji z opiekunem prawnym.
W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia
na zdrowie psychiczne i fizyczne małoletniego krzywdzonego (ustalenia spisywane są w
formie notatki dołączanej do rejestru interwencji). W uzasadnionych przypadkach
Koordynator ds. SOM, informuje o zdarzeniu zarząd Spółki, który nastepnie sporządza
wniosek o wgląd w sytuację rodziny do właściwego sądu rodzinnego lub innej upoważnionej
instytucji.
2. W przypadku, gdy wobec małoletniego popełniono przestępstwo lub istnieje uzasadnione
podejrzenie popełnienia przestępstwa, Koordynator ds. SOM informuje o tym zarząd Spółki,
który następnie sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i
przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.
3. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie małoletniego przez pracownika Spółki, wówczas
osoba ta zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu z małoletnimi do czasu wyjaśnienia
sprawy.
4. W przypadku gdy pracownik Spółki dopuścił się wobec małoletniego innej formy
krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, Koordynator ds. SOM powinien
zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchać osobę podejrzewaną o
krzywdzenie, małoletniego (w porozumieniu z opiekunem prawnym) oraz innych świadków
zdarzenia. W sytuacji gdy naruszenie dobra małoletniego jest znaczne, w szczególności gdy
doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności małoletniego, należy rozważyć rozwiązanie
stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia, lub zarekomendować takie

rozwiązanie przełożonemu tej osoby. Jeżeli osoba, która dopuściła się krzywdzenia, nie jest
bezpośrednio zatrudniona przez Spółkę, lecz przez podmiot trzeci, wówczas należy
zarekomendować zakaz wstępu tej osoby na teren obiektów należących do Spółki lub przez
nią zarządzanych a w razie potrzeby rozwiązać umowę z podmiotem współpracującym.
5. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia małoletniego zgłosił opiekun prawny
małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować
opiekuna prawnego małoletniego na piśmie lub w formie elektronicznej.
6. W przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez innego małoletniego w czasie
przebywania na terenie obiektów należących do Spółki lub przez nią zarządzanych np. na
zajęciach sportowych, należy podjąć działania mające na celu zapobieżenie dalszemu
krzywdzeniu, w tym przeprowadzić rozmowę z małoletnim podejrzewanym o krzywdzenie
oraz jego opiekunem prawnym a także oddzielnie z małoletnim poddawanym krzywdzeniu i
jego opiekunem prawnym. Ze zdarzenia sporządza się notatkę, którą następnie dołącza się
do rejestru interwencji. W przypadku gdy osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest małoletni
w wieku od 13 do 18 lat, a jego zachowanie stanowi nosi znamiona czynu karalnego, należy
ponadto poinformować o tym Koordynatora ds. SOM, który następnie w porozumieniu z
zarządem Spółki zawiadamia właściwy sąd rodzinny, instytucję lub policję.
7. Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły
informację o krzywdzeniu małoletniego lub informacje z tym związane, są zobowiązane do
zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane
uprawnionym pracownikom Spółki i uprawnionym instytucjom w ramach działań
interwencyjnych.
8. Dokumentację dotyczącą interwencji przechowuje się w sposób zapewniający poufność,
przez okres nie dłuższy niż jest to wymagane lub zgodne z obowiązującymi przepisami
prawa.

3. ZASADY OCHRONY WIZERUNKU MAŁOLETNIEGO ORAZ ZASADY KORZYSTANIA Z
URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH Z DOSTĘPEM DO INTERNETU

§ 1

Pracownicy uznając prawo małoletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają
ochronę wizerunku małoletniego.

§ 2

1. Pracownikowi nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku
małoletniego (tj. filmowanie, fotografowanie) na terenie Spółki bez pisemnej zgody opiekuna
małoletniego.
2. W celu uzyskania zgody opiekuna małoletniego na utrwalanie wizerunku małoletniego,
pracownik musi skontaktować się z opiekunem małoletniego.
3. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych
opiekuna małoletniego bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
4. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie,
krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest
wymagana.

§ 3

1. Upublicznienie przez pracownika wizerunku małoletniego utrwalonego w jakiejkolwiek
formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna.
2. Przed utrwaleniem wizerunku należy małoletniego oraz opiekuna poinformować o tym, gdzie
będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany w
celach promocyjnych.

§ 4

1. Ze względu na specyfikę zajęć dla małoletnich prowadzonych na terenie obiektów
zarządzanych przez Spółkę m.in. zajęcia sportowe, przyjęcia urodzinowe, co wyklucza
możliwość korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internet w trakcie ww.
zajęć, ryzyko narażenia się małoletniego na zagrożenia związane z treściami szkodliwymi jest
znikome. Spółka nie udostępnia małoletnim urządzeń elektronicznych z dostępem do
internetu.

4. ZASADY I SPOSÓB UDOSTĘPNIANIA RODZICOM I MAŁOLETNIM STANDARDÓW DO
ZAPOZNANIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA

§ 1

1. Treść niniejszego dokumentu jest jawna, ogólnodostępna dla małoletnich, ich opiekunów,
uczestników zajęc oraz pracowników Spółki, uczestników zajęć,
2. Standardy Ochrony Małoletnich dostępne są na stronie internetowej pod adresem:
https://zagrywki.pl/wroclaw/regulaminy oraz w recepcji obiektu pod adresem: Bogusławskiego
16, 50-031 Wrocław

5. AKTUALIZACJA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH ORAZ ZAKRES KOMPETENCJI KOORDYNATORA DS. SOM

§ 1

1. Niniejsze Standardy, nie rzadziej niż raz na dwa lata, podlegają kontroli, ocenie i aktualizacji
dokonywanej przez Zarząd Spółki w porozumieniu z Koordynatorem ds. SOM.
2. Ww. czynności podejmuje
3. W ramach ww. czynności należy przeprowadzić m.in. wywiad lub ankietę wśród
pracowników monitorujące poziom realizacji Standardów.
4. Wnioski z czynności, o których mowa powyżej należy udokumentować pisemnie.

6. ZAPISY KOŃCOWE

§ 1

1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników, uczestników zajęć
organizowanych przez Spółkę, małoletnich oraz opiekunów, w szczególności poprzez
zamieszczenie na stronie internetowej oraz umieszczenie ich w recepcji obiektu pod
adresem ul. Bogusławskiego 16, 50-031 Wocław
3. Podstawa prawna niniejszego dokumentu to:
1. Ustawa z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na
tle seksualnym i ochronie małoletnich (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.);
2. Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny opiekuńczy oraz
niektórych innych ustaw (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1606);
3. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.).